תכנון למידה מערכתי - שמתחשב במציאות בבית



טוב,

אז משרד החינוך פרסם את תוכנית הלמידה מרחוק לתקופה הקרובה עם המלצות לתלמידי יסודי, חטיבה ותיכון.

מהמידע שעולה במה שקראתי בינתיים המשרד (שעשה עבודה מקיפה ורחבה) לא נותן את הדעת למצב המטורף שבו חיים הורים שאינם עובדים, שיש להם לא מעט ילדים אבל מעט מכשירים לעבוד איתם, שלא ממש מבינים פדגוגיה ולא את כוונת המשורר הפדגוג ששלח את המשימה היומית.

אז סחבכ החליט לכתוב כמה רעיונות – בסדר, לא כאלו שיפתרו עכשיו כל בעיה, אבל אני חושב שיעזרו לתלמידים, למורים ולשותפים החשובים ביותר – הורים:


פרונטאלי – קצר ומדורג

אם יש מחשב אחד ויש חפיפת בשעות הלמידה, מה הטעם ללמד ביחד. ואל תגידו שיש סלולרי כי סלולרי לא מאפשר את אותה חוויית למידה או ישיבה על מחשב.

לכן תיקבענה שעות מדורגות לכל כיתה שבה המחנכ/ת אומר/ת בוקר טוב לתלמידים ולתלמידים. כן, כאן זה יהיה ברמת חובה לכל בתי הספר, הנחייה של המשרד לשטח. 
למה? כדי שבתי ספר לא ישבצו מפגשים לתלמידים מכיתות שונות באותה שעה ואז ייצרו מצבים מורכבים בבתים שיש בהם ילדים בגילאים האלו. הנה לו"ז השעות המוצע, סתם ככה.

09:00 – כיתות א'

09:30 – כיתות ב'

10:00 – כיתות ג'

10:30 – כיתות ד'

11:00 – כיתות ה'

11:30 – כיתות ו'

12:00 – כיתות ז'

12:30 – כיתות ח'

13:00 – כיתות ט'

13:30 – כיתות י'

14:00 – כיתות יא'

14:30 – כיתות יב

כך כל הורה יודע שכל ילד זוכה לפחות לפגישה אחת עם כל תלמידי הכיתה.

מחנך נותן משימה יומית, תרגיל קצר – וממשיכים הלאה. 30 דקות, אין מה לחפור.
ליסודי זה לא מתאים, החטיבה זה גיל שכלום לא מתאים לו, ותלמידים תיכון צריכים את העיקר ויאללה למשימות. 

יש למישהו תאומים? יידעו המורים שאחת ליומיים יגיע התלמיד הרלוונטי או שבכל פעם האחד יצטרף לכיתתו של השני, או שיעברו בין זום לזום ביחד.

זהו, שאר הזמן ריק. למה? תקראו בהמשך.


ארגון משימות

בניית לוח משימות הכי פשוט – כל מורה בונה משימה בגוגל דרייב, לוקח את הקישור למשימה ומעתיק אותה ללוח משימות בית ספרי שבועי. 

תלמידי כיתה א'1 – אלו המשימות שלכם בחשבון, שפה, אנימציה

תלמידי כיתה ג'4 – אלו המשימות שלכם בחשבון, אנגלית, תורה, ברייקדאנס
כל אחד יודע בדיוק לאן הוא צריך להיכנס והיכן נמצאות המשימות שלו. 

חוויית משתמש יפה, נעימה, ברורה, קלה להתנהלות.

לו"ז גמיש לפי מכשיר – בהובלת ההורה

ברגע שאין הכרח שהילדים ישבו ביחד על המחשב, יכול כל הורה לארגן את זמן השימוש במכשירים בבית בהתאם למשימות השונות.

אם יש ליוסי 3 ילדים – אחד בכיתה ט', אחת בכיתה ד' ועוד אחת בכיתה ב', הוא יבנה לו"ז לפי מכשיר הקצה, כך תמיד אפשר לדעת מי עובד על המחשב. כל ילד עובד עליו שעתיים וחצי או 3 ביום.


שיח קבוע הורים – מורים. 

למה? כי ההורים הם הם עוזרי ההוראה החדשים של המורה, וכי המורים חייבים להבין את המגבלות של כל הורה מבחינת היכולת של כל הילדים ללמוד.

מורים, זה הזמן ליצור "מעגלי" למידה עם ההורים, לדבר איתם לא רק רגשות אלא גם לתת טיפים פדגוגיים של עבודה נכונה.

כלומר הילדים ידעו שבשעה 16:00 המחשב של אבא או אמא כי יש להם סשן של עם המורה לגבי הודעות וטיפים ללמידה מיטבית.  

תוכלו לדבר גם על בניית הלו"ז במשותף מול ההורים, ובהדרגה גם לערב תלמידים כדי ללמד מיומנויות ניהול זמן. 

כך, אם תרצו לקבוע פרטנית עם תלמידים מסוימים תוכלו לפרסם שעות קבלה שלכם בהתאם למערכת והורים יירשמו, ואם יש קושי עם תלמיד שלא מגיע וחשוב לכם לתגבר – שבו על הלו"ז וקבעו עם ההורה פרטני לפי הלו"ז של הילד הספציפי ובהתחשב במצב בבית: מי יושב על המחשב ומה קורה עם שאר הילדים.


חוגים במימון ובתפעול משרד החינוך

במקום מערך השידורים שאינו אפקטיבי, הציעו משבצות של חוגים ושיעורים מסקרנים שחוזרים על עצמם בקבוצות קטנות של עד 30 ילדים. אין צורך בשידור שמבטל את מעורבות הלומד. בתקופה הזו, הדגש צריך להיות על הלומד ולא על מי שמעביר את התוכן. שידור מבטל את הלומד, חוג מחייה אותו.  

אין צורך בתוכן נוסף: יש את המורים, יש את יוטיוב. המורים יוכלו לארגן משימות קטנות בעצמם ותכנים בעצמם. רק תחזירו את מערך מדריכי התקשוב כדי ללוות בתי ספר. 

התוכן החסר הוא כל מה שמעבר.

הורים יוכלו לשבץ חוגים לילדים במקומות ריקים בלו"ז, להעשיר אותם ולעניין אותם. לפי הביקוש יוכלו לסגור חוגים שלא נבחרים ולפתוח קבוצות נוספות לחוגים פופולריים.
יודעים מה? כדי להתמודד עם אוכלוסיות שאולי לא יעשו זאת וכך יגדלו הפערים, חייבו כל הורה לרשום את ילדיו לשני חוגים לפחות. הכינו טופס משוב על החוגים כדי שתוכלו לשפר ולדייק. 

---------------------------------------

אלו כמה טיפים לצורך ההתחלה. 

מה חשבתם? יש לכם עוד רעיונות? בא לכם לשתף?

תרגישו חופשי.


בהצלחה לכולנו,

תומר