תגידו, מי מנהל בבית הספר שלכם את צוות Netflix?



במהלך התקופה האחרונה, בין שלל התהפוכות שלה, מצאתי את עצמי לומד תורכית.

ככה אונליין, סיימתי קורס למתחילים, עובר לקורס שני למתחילים.
נראה לכם שאני יודע לדבר? לא ממש.
אבל כבר יודע קצת אוצר מילים של תיירים.

מתוך עניין מצאתי את עצמי נכנס בלילה, אחרי שהילדה הולכת לישון, לנטפליקס וצופה בסדרה מעולה על כיבוש קונסטנטינופול בידי הסולטן מהמט השני ב-1453 - העות'מאנים: לידתה של אימפריה.

משם המשכתי לסדרה מעולה אחרת על מרקו פולו והחיים שלו בחצר השליט המונגולי. וואלה, המקלדת עוד נטויה. וואי וואי מה יהיה כאן אחרי הבגרויות.


חוץ מזה, הרבה מחשבות רצות על הלמידה בתנאים המשוגעים האלו. בעקבות שיחת הרהורים שהייתה לי עם סגנית מנהלת תיכון במרכז הארץ, התחזק שוב הצורך שעליו כבר כתבתי בעבר לבנות בכל בית ספר קטלוג למידה עשיר בתוכן.

לא מאגר תכנים, אלא קטלוג.

המינוח חשוב. מאגר תכנים יהפוך להיות מהר מאוד מחסן של ים דברים שלא מאפשר פילוח והתמצאות של תלמידים בתוכו. קטלוג מאפשר התמצאות מהירה ונוחה.

הקטלוג הלימודי בן זמננו צריך להיות הרבה מעבר מהנהוג לחשוב. ברוב בתי הספר מדובר על סיכומים, אולי דפי עבודה. יש כאלו שיגדילו לעשות ויוסיפו סרטונים.

אבל אם כבר קטלוג למידה, בואו נתאים אותו לעולם שלנו:

בואו נקים צוות בבית הספר שמנהל את קטלוג הלמידה, כזה שמורכב ממורים ומתלמידים.

המורים יזינו את התכנים שלהם – דפים, סיכומים, פעילויות ועוד.

התלמידים יזינו את התכנים שלהם – פלייליסטים ביוטיוב, אתרים מומלצים ללימוד לבגרות, סדרות מצוינות בנטפליקס, משחקי מחשב שכוללים אלמנטים שמתכתבים עם תוכנית הלימודים.

שני תלמידים על סדרות, שניים על משחקים, שניים על ממים, שניים על אתרים.

לארגן יפה, לסדר, לנקות דברים פחות רלוונטיים, לנטרל כפילויות.

רוצים לעודד תלמידים? תנו להם שעות מעורבות חברתית – חשבו בעצמכם אם לפי שעות או לפי תפוקה. נושא לדיון חינוכי.

גם ככה כמות המקומות שבהם יוכלו למלא שעות אלו מצטמצמת בגלל הקורונה, אז למה לא ככה?


בקיצור, קטלוג למידה הוא צו השעה. האמת שהוא היה צו השעה כבר ב-2012. אבל עדיף מאוחר.

לא קפוא, כזה שמתעדכן, מותאם לעידן החדש והופך לפלטפורמה למעורבות תלמידים בלמידה שמעניינת אותם.

Iyi sanslar!