פאדלט - 10 רעיונות לשימוש בכיתה.


היי לכם, 

לפני כמה ימים פרסמתי בפייסבוק פוסט על משהו שאני מכנה "אפקט הפאדלט" - שימוש בכלים מוכרים ופשוטים לשדרוג הנחיית הלמידה, במקום ללמוד אינסוף כלים חדשים ולשבש את שגרת החיים שלנו (שגם כך שובשה). 

(לקריאת הפוסט - כאן)

קודם כל חשוב לומר שקיבלתי עם עצמי החלטה להוציא כמה מאות שקלים בחודש על דברים שאני עובד איתם. 

על פאדלט שילמתי 192 ש"ח לשנה, משמע 17 ש"ח בחודש. לטעמי לגמרי שווה את ההשקעה. 

לכן פתוחות לי אפשרויות שכאשר הייתי מנוי על הגירסה החינמית לא היו לי. 

שנית, אני משתף דוגמאות מתחומי הדעת שלי (אזרחות והיסטוריה) ופרוייקטים שאני מנחה.
הלוחות שאשתף אינם כוללים את תגובות התלמידים מטעמי פרטיות. תוכלו להגיב או לא - לשיקולכם.

אולם אם יש פאדלט שאשמח שתגיבו עליו - זה זה. 

בחיאת שימו משהו שמעורר בכם/ן השראה בלוח כאן.  

פאדלט השראה.
אם יש לכן/ם חצי דקה ובא לכם לשתף בסרטון שמעורר בכן/ם השראה ובא לכן/ם להפיץ - העלו אותו ללוח ונעשה פה לוח השראה גדול כזה. כך נוכל להיחשף לחומרים של המון אנשים. נחמד לא?

אז הנה - שימו את חומרי ההשראה שלכם כאן 

חוץ מזה, הפוסט הזה קצת ארוך כי יהיו בו לא מעט דוגמאות ורעיונות (ליתר דיוק - 10).
מוזמנתים לשתף, להגיב, להפיץ. מקווה שיסייע.

יאללה יצאנו לדרך. 10 רעיונות לפאדלטים לשיעור.

1. זכותי!

השיעור: אזרחות

הנושא: הקדמה לנושא זכויות האדם

המהלך: מכינים לכיתה פאדלט עם המון זכויות, מתחלקים לקבוצות ומסמנים לב למספר זכויות מוגדר בלבד (נניח שלוש, ארבע, פחות קריטי).
לאחר מכן אנחנו מקיימים דיון מסכם על התוצאות שיצאו. 

לוח פאדלט - כאן

2. מדינה יהודית - איפה אני? 

השיעור: אזרחות

הנושא: הקדמה לפרק המדינה היהודית

המהלך: אני בונה לוח (רשת או קנבס) שבו אני ממקם סוגיות שונות שיעלו בהמשך הלמידה.
שוב, בסיס לאינטראקציה - התלמידים מתחלקים לקבוצות ומדרגים את מידת הסכמתם עם ההיגד ומסבירים מדוע. 

קישור ללוח פאדלט - כאן

3. חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי

השיעור: אזרחות

הנושא: הקדמה לדיון בנושא חוק הלאום. 

המהלך: אנו פותחים בהצבעה על מועד חקיקת החוק והסערה הציבורית שיצר. המטרה היא להפגיש תלמידים עם נוסח חוק שלא דרך התקשורת ולהפנות את תשומת לבם למילה הכתובה. הלוח נשלח להם בצירוף נוסח החוק מאתר הכנסת (בכוונה לא משום אתר חדשות).
התלמידים צריכים לקרוא כל סעיף ולכתוב לגביו את מי הוא עלול לעצבן ומדוע. בשיעור המסכם מעלים טיעונים בעד ונגד החוק. 

קישור ללוח פאדלט - כאן

4. על מה המדינה הדמוקרטית צריכה להגן? 

השיעור: אזרחות

הנושא: הקדמה לנושא גבולות בדמוקרטיה

המהלך: התלמידים כותבים על לוח את הדברים שעליהם צריכה מדינה דמוקרטית להגן בראש ובראשונה. בהמשך משווים ומאפשרים דיון בין תלמידים עם דעות שונות. 

קישור ללוח פאדלט - כאן


5. מה אנחנו יודעים / לא יודעים על יחסי ישראל - איראן? 

השיעור: היסטוריה

הנושא: פתיחה לכיבוש בבל בידי כורש והצהרת כורש

המהלך: די פשוט - אני מבקש מהתלמידים פשוט להעלות כמה שיותר דברים שהם יודעים על יחסי ישראל - איראן (זה מסתבר לא יותר מידי). לאחר שסיימו לכתוב מה הם יודעים, אני מבקש מהם לכתוב מה הם לא יודעים על איראן. זה, מסתבר, הרבה יותר מרתק. 

קישור ללוח פאדלט "מה אנחנו יודעים" - כאן
קישור ללוח פאדלט "מה אנחנו לא יודעים" - כאן

(דרך אגב, אפשר גם לעשות את זה בלוח אחד באמצעות סימון בצבעים שונים)

6. מבבל ועד אנטיוכוס

השיעור: היסטוריה

הנושא: רגע לפני שעוברים לתקופת החשמונאים, סדר בציר הזמן. 

המהלך: שימוש בתבנית ציר זמן כדי להזכיר לתלמידים (שעבדו על משימות עצמאיות באתר מט"ח ובאופן כללי מודאגים מהקורונה ומעומס המשימות שיש  להם) איפה אנחנו נמצאים מבחינת התקופה בקצרה. 

קישור ללוח פאדלט - כאן


7. הלניזם ויהדות

השיעור: היסטוריה

הנושא: הבנת השפעה של תרבויות שונות על חיי בני אדם בכל מקום. 

המהלך: משימה לכיתה מה לפי דעתם, באורח חיים, מבוסס על מנהגים ומסורות מהיהדות, ומה לא. הלוח הוא פתח לחשיבה מעמיקה יותר על ההשפעות השונות בחיים שלנו. 

קישור ללוח פאדלט - כאן


8. אז למה הלומדים סוגרים מצלמות?!

השיעור: הנחיית בתי ספר בנושא למידה רשתית

הנושא: פתיחה לשיח וידאו איתי סביב מאמר המצלמות הסגורות. 

המהלך: צוות החינוך (לרוב הנהלה) מקבל מראש את המאמר לקריאה ואז מעלה את מחשבותיו ושאלותיו על הלוח. לאחר מכן אנחנו דנים בכך בשיח המשותף. 

קישור ללוח פאדלט - כאן

קישור למאמר בנושא המצלמות הסגורות - כאן

9. Israel - The Czech Republic: Info board

השיעור: הנחיית תוכנית ג'ו אלון לקירוב לבבות ברשת ברנקו וייס

הנושא: כלי עזר ללימוד ההיסטוריה המשותפת של יחסי צ'כיה - ישראל. 

המהלך: התלמידים ילמדו נושאים שונים ביחסי ישראל - צ'כיה, והלוח אמור לרכז עבורם בצורה ויזואלית נעימה מידע רלוונטי בשלוש השפות - אנגלית, צ'כית ועברית. 

קישור ללוח פאדלט - כאן

10. מה הרגע הכי מאושר שהיה לי בשנה החולפת? 

השיעור: היסטוריה (אבל כל שיעור)

הנושא: לא באמת משנה, פשוט לפתוח את השיעור באווירה אחרת שמערבת את התלמידים ויוצרת קשר אישי. 

המהלך: שואלים שאלה, והיא הבסיס לפאדלט. השאלה היומית היא "מה הרגע הכי מאושר שהיה לי בשנה החולפת ומה יכול לסייע לי לייצר עוד רגעים כאלו? (אתם יכולים להבין שהרוב דיברו על מפגשים שגרתיים של לפני-קורונה)

קישור ללוח פאדלט - כאן

בקיצור, מקווה שעזרתי. יש לכם רעיונות מגניבים? שתפו גם. זה הזמן.