מפלגה מדברת חינוך - פרק 4: מפלגת "ימינה"


אז מה היה לנו בינתיים?
הליכוד, יש עתיד, תקווה חדשה.
הפעם לקחתי ימינה.

התחלתי לחפש.

פחות מהיר מ"יש עתיד" ו"תקווה חדשה".
חיפוש ראשון בגוגל תחת "מפלגת ימינה" העלה את הטוויטר של המפלגה.
הוספתי את המילה "מצע", אז זה מצא את המילה "מצע" באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה – רק מה? בלי מצע.
הדרך היחידה שלי למצוא משהו לבחירות האלו היא ללכת כמה מערכות בחירות אחורה, שאצלנו בישראל זה בערך שנה וחצי.
ימינה, קחו צוות שיעדכן מצע (ואולי גם שיבנה איזה אתר מסודר).

אז מה מצאתי? שני דברים.
מצעי המפלגות בסבב הבחירות הראשון ב-2019 כפי שנסקרו בכאן11
מצע מפלגת "הימין החדש" של בנט ושקד.
לצורך הפוסט נניח שהוא לא השתנה יותר מידי.

אז נתחיל מהקצר – התקציר של כאן11. אין חינוך. נזיפה פה ליקיריי בתאגיד. שום שאלה לא עוסקת ישירות בחינוך אלא בנושאים אחרים. מצד שני, ימינה: הפתרון להרבה סוגיות חברתיות עובר בחינוך. ראוי היה להזכיר פעם אחת בתשובות את המילה הזאת.

נעבור למצע "הימין החדש". שם מופיע נושא החינוך כפרק ב', אחרי המשטר במדינת ישראל (מדינת הלאום של העם היהודי), לפני חוץ וביטחון (!). הדגש הוא על מתן ערכים לבוגרים שילוו אותם כל חייהם, ולאחר מכן כלים להצלחה בעולם העתידי; אחר כך הזדמנות הוגנת לכל צעירה וצעיר. הפתרון: חינוך איכותי לכולם, בפריפריה ובמרכז, לילדים מכל הרקעים (כולל רקעים של זום?).

וכאן יש כבר פירוט. אגע בנקודות:
זה מתחיל משיפור מעמד המורה והגדלת השכר, משם כלים וסמכויות למנהלים, אמון ביכולתם ליזום. טוב, הבעתי דעתי בפוסטים קודמים. הגבהת רף המצוינות, כפי שבא לידי ביטוי ב-5 היחידות במתמטיקה של בנט. מילה על זה בסוף.
הרחבת חופש הקהילות להקים בתי ספר חדשים ואת יכולת הבחירה של ההורים בין בתי הספר. אוקיי, מעניין ומרענן.
פיתוח החינוך הבלתי פורמלי שמצמיח ביטחון, אחריות, אהבת הארץ בקרב הנוער. הרחבת חוק חינוך חינם. לא רע.
היכרות עם דמויות מופת בחיי האומה: וואלה? הכנסתם את סוליקה לרשימה? לא יודע אם לכתוב סחתין או לצחקק על הקריצה לציבור המרוקאי (אפילו לא ספרדי בכלל).

ומילה על בנט.
קודם כל כדי לקדם ערכי דמוקרטיה, לא רק יהדות – צריך גם לסבסד עמותות שעוסקות בשיח דמוקרטי. ככה זה עובד. כשמשרד החינוך מסבסד בעיקר עמותות יהודיות (זה לגיטימי דרך אגב) אבל שוכח לאזן – זה לא לגיטימי.

ודווקא פרגון, שתי נקודות: אני לא נמנה עם צעקני ההדתה בבתי הספר. ההדתה שישנה היא התקצוב של העמותות החיצוניות. אולם מי שמלמד בבית ספר על יסודי בארץ, חי את השגרה ויודע איך נראית המערכת, יודע שזה קשקוש.
להביא דוגמה לשאלה זניחה בספר לימוד שחלילה וחס החקלאי מתפלל לגשם, או לצלם מסך כשהמורה כתבה בס"ד על הלוח – זה די Low. הרי "הדתה" יכולה להתקיים בשיעורים כמו תנ"ך או מורשת ישראל, בהנחה שהמורה שם שוטפת לתלמיד את המוח שיקיים מצוות.כמה שעות בשבוע לומד הילד תנ"ך או מורשת? בין 3 ל-5. האם המורה שם בהכרח סוכנת של בנט? נו באמת.
בחינוך הממלכתי לפחות רוב המורים מסורתיים – חילוניים בעלי דעה עצמאית משל עצמם. כמה לומדים תנ"ך בתיכון? כיתה י' שעתיים, לבגרות עוד 4 שעות (יא' או יב').יש זמן להדתה? מנתחים את הספר בגישה מחקרית ובעיקר רצים על התוכן.
הכי עצוב זה שלמורים לעתים אין מספיק ידע במושגי בסיס ביהדות, אבל הם מרגישים שנכון לעסוק בשאלות שקשורות לפסח או ליום הכיפורים – כי זה משהו בסיסי במדינת ישראל (וגם מתחבר לערכים מרכזיים שרוב התלמידים מביאים מהבית).
אז מה עושים? נותנים את זה לבנות שירות. באופן אישי תמיד השתדלתי להיכנס כצופה – משתתף לשיעורים, וגם ללמד אותם ביחד. בנות השירות מסורות ומציגות תפיסה מסוימת. הן לא סוכנות, לא מרשעות, וכל העליהום עליהן מטופש.
יש לכם בעיה עם הערכים? תיכנסו לתמונת היהדות. זה הזמן להפסיק להתנער ואז להטיל את האחריות עליהן. הן נכנסות לואקום שהחינוך הממלכתי יוצר.

בקיצור, הבו לי הדתה. גם רוב התלמידים אומרים את זה. הבו לי שיח ערכי על עקדת יצחק, על דמותו המורכבת של אברהם, על רמב"ם, על יהדות וזכויות אדם. על יחס לגר, ליתום, לאלמנה.

דבר נוסף, קמפיין 5 היחידות במתמטיקה. הרבה ביקורת הייתה עליו, אבל בנט זיהה משהו נכון.
למה? פערים בין פריפריה למרכז הם לא ביחידות החובה – כי כולם עושים אותו דבר: אזרחות 2 יחידות, ספרות 2 יחידות, תנ"ך 2 יחידות וכן הלאה. כאן אין פערים.
הפער הוא במקצועות המוגברים: מתמטיקה ואנגלית. וואו, פערים ממש גדולים.
אז העובדה שהוא התמקד במקצוע המתמטיקה היא מצוינת ונכונה. לא הגיוני שביישוב בפריפריה יש 3 תלמידים שניגשים ל-5 יחידות מתמטיקה, ובמרכז 60. נכון, זה בטח לא עוזר לתרבות העליונות של מתמטיקה בבתי הספר, אבל מה לעשות – בנקודה הזו זה היה נכון.

טוב, יצא ארוך.
בנט, יש לך קבלות, רק משהו חשוב: חזק גם שיח דמוקרטי (כן, כולל זכויות אדם בשטחים), לא רק יהודי.
שנית, אנחנו בתקופת קורונה, משבר מטורף במערכת החינוך. צריך שיהיה לך מה להגיד על הנושא הזה.
חוץ מזה, אולי שווה לעדכן את מצע המפלגה כך שלא נצטרך לחפש בגלגולים האינסופיים של המפלגה.

במקביל, גם אני לומד כאן אולי משהו על תפיסת קמפיין של מפלגות.
מפלגה חדשה? התמקדי בחינוך.
מועמד פוטנציאלי לראשות ממשלה? טשטש את החינוך. או בכלל מצע מסודר.
זה לא נושא שראש ממשלה מתעסק בו.

בפרק הבא, חותכים שמאלה. נחפש את החינוך באמת.