מפלגה מדברת חינוך - פרק 12: מפלגת מרצ


הגענו למפלגה האחרונה, עברנו על האתרים של כל הרשימות המתמודדות לכנסת.
כמה דברים כבר ראינו כאן – שאתר אינטרנט מסודר אינו מובן מאליו, בטח שלא מצע בענייני חינוך. יותר מידי מפלגות לא כוללות אמירה ברורה בנושא חינוך. למה? אולי אחר כך נתייחס לעומק.

הפעם התפניתי לספר על המפלגה האחרונה שבדקתי: מפלגת מרצ.
כתיבת "מפלגת מרצ" בגוגל הקפיצה כתוצאה 3 את אתר המפלגה (אחרי ויקיפדיה ודיווחי חדשות למיניהם).
הכותרת הענקית: אסור לאבד את מרצ, עם הצעות ממש יצירתיות של המפלגה לבוחרים: רקע לזום, לשכנע עוד מצביעים, מסגרת לפרופיל בפייסבוק. בוא'נה, יצירתי.

בצד ימין למעלה יש כפתור עם 3 קווים, נראה כמו תפריט. 

לוחץ. 

אותיות ענקיות: בית, רשימה, מצע. 

לוחץ על מצע. 

זורק אותי לעמוד "אודות" 

גולל ממש טיפה למטה – מצע ותוכניות – לקריאת המצע המלא. 

נו, מתי נגיע לזה???

לחצתי.
אוקיי.
מצע
וואחד מצע
68 עמודים מצע!!!
פונט דיוויד 12, בלי הדגשות בולטות, בלי צבעים, פשוט סדרת נושאים עם מלל מפורט מפורט שנמשכת 68 עמודים.
הדבר הראשון: בית לאומי לעם היהודי ומדינה לכל אזרחיה
אחר כך פירוט על דמוקרטיה (חשוב, עדיין אני מורה לאזרחות)
עצמאות מערכת המשפט
עצמאות שומרי הסף

טוב... עוד כמה וכמה וכמה דברים שקשורים לערכים אזרחיים, זכויות אדם וכו'. זה בעצם כל המצע.

חינוך לא מופיע בשום כותרת בהתחלה, אז עשיתי – לראשונה בחיפושיי: Ctrl + F – מציאת טקסט.

149 פעמים מופיעה המילה "חינוך" במצע של מרצ. אני מחפש את המקומות שהמילה בכותרת, כי היא מופיעה בהקשרים אחרים של מתן זכויות חברתיות (דיור, חינוך וכו'), למשל: בעמוד 6 יש אזכור של החינוך במסגרת הרחבת המאבק בגזענות.
אחר כך, עמוד 7: הרחבת לימוד השפה הערבית (זה בסעיף מעמד השפה הערבית בסוף)
בכל המקומות החינוך מופיע כתת תת תת תת סעיף, לא כותרת בפני עצמה...

רגע!


עמוד 32 – פלורליזם בחינוך ומאבק בהדתה.

נתון לא נכון – מרבית אזרחי ישראל לא מזהים עצמם חילונים. זה נכון אם אתה מוציא את החרדים, את הערבים, את הדתיים לאומיים, את הציבור המסורתי – ומשאיר את השאר, שזה בערך 20% מאזרחי ישראל. אז זה נכון. אולם יש פירוט לפחות בנושא הזה. אני לא מסכים איתם, אבל מכבד את הפירוט במצע.

עמוד 33 – סוף סוף: חינוך. נטו חינוך. נושא 7 במצע. יש פירוט, וואלה יש.
חוק חינוך חינם, הקטנת מספר התלמידים בכיתה, ביטול תשלומי הורים, עצירת ההפרטה, אפס כסף פרטי במערכת החינוך, החזרת כל תפקידי הליבה לניהול ישיר של משרד החינוך ולא עמותות או חברות מסחריות; מימון דיפרנציאלי; חינוך לערכים, דמוקרטיה ושלום; שיפור איכות ההוראה בבתי הספר התיכוניים; הכשרה איכותית למסלולים מקצועיים; קידום הערכה חלופית; חדשנות חינוכית וכו'.

טוב, יש פה הרבה. מכל טוב וזה מכובד.

עמוד 35 – אה, מרצ, חשוב לבדוק.
בסעיף "מחנכים" כתוב שב-60% מבתי הספר יש מורים שמועסקים באמצעות עמותות או עובדי קבלן. יש כאן ערבוב, שכן מחנכים אינם עובדי קבלן. מה לעשות. ככה זה. כבר חשבתי שתכתבו על הצורך בהכשרה מיוחדת למחנכים, להפחית את העומס מהכתפיים שלהם, לרומם את מעמדם – אבל סתם הכנסתם דברים לא קשורים. בקיצור, לכו לבדוק.

כמה מילים על המצע. קודם כל, אני מעריך מאוד את המצע שאינו רווי עיצוב ומלא הדגשות ותמונות. יש כאן מצע מפורט, גם אם יש אי דיוקים ושגיאות בחלק מהמקומות. מעדיף את זה על פני היעדר מצע. אני לא יודע כמה אנשים מסוגלים לשרוד באמת קריאה של 68 עמודי מצע בלי אמצעי הבלטה והדגשה, אבל הרעיון שאולי זה יקרה – יפה.

רק מה – מרצ, יש לכם תוכנית שלמה על חינוך במקום 7 במצע שלכם. הדבר החשוב כפי שזה נראה מהמצע שלכם הוא המאבק בהדתה. רק אחר כך מגיעים כל השאר. כלומר, החירות מ"הדתה" חשובה עבורכם יותר מקידום שאר הדברים.

אנא, צאו לשטח באמת. לא לפוסטים בפייסבוק. צאו והיו חלק משגרת יומו של תלמיד ובדקו נא כמה "הדתה" יש בשגרת יומו. לא תמצאו הרבה, אם תמצאו היא לרוב קשורה לעמותות של סיורים חיצוניים, משמעותיים יותר או פחות. כדי שמערכת החינוך תהיה איכותית יותר, המאבק החשוב ביותר לא צריך להתמקד בהדתה שתופסת אולי 2% מלו"ז התלמיד, במקרה החמור (לרוב זה 0%. הערך המרכזי הוא ציונים, באסה).
מבנה מערכת החינוך, ריבוי המשימות, הבגרויות, השחיקה, היעדר יכולת יצירה, סמכויות ניהול מוגבלות – כל אלו הם שמונעים מערכת חינוך איכותית יותר.
אם באמת חשוב לכם חינוך מקדם שוויון ומשנה עולמות – חשוב לשים את הדברים האלו במרכז, לא פיקציות כמו "הדתה" שקיימות בתקצוב עמותות של טיולים או סמינרים, אבל לא בשגרת הלמידה שתופסת 98% מחייו של תלמיד, חייה של תלמידה.