זמן לכוח וידאו: למידה בצל קורונה - היום שמעבר לזום


טוב, אז בואו נחשוב כבר על אחרי החגים. 

עד אחרי סוכות כבר נדע שהאדרנו את הזום ושאנחנו משתמשים בו בצורה שלא מתאימה לפורמט הלמידה. כלומר, הוא חשוב, אבל הוא עוד כלי במסגרת תפיסת הלמידה. 

אנחנו מבינים שאין ערך לשידור ארוך של הקנייה כי אי אפשר לראות את התלמידים כשמשתפים מסך, הפוקוס יורד והם מכבים מצלמות, אנחנו מרגישים שאנחנו מדברים עם עצמנו ועוד שאר דברים. 

אנחנו גם מבינים שכנראה עוד שנייה לא מעט בתי ספר יחזרו ללמידה אונליין מלאה מהבית או בשפתנו - סגר. 

אין טעם בהקנייה ארוכה אונליין. היא מיותרת. 
זום טוב אך ורק לשיעורים מערבי קהל בתדירות גבוהה ועם קבוצה מצומצמת, לא לדברים המוניים, בטח לא כשהתלמידים לא בחרו את התוכן. אל תשוו את זה להרצאה טובה שהייתם בה. זאת לא הסיטואציה שהתלמידים נמצאים בה. הם לא בחרו ללמוד את מה שהם לומדים. אנחנו כן. 

אז מה אפשר לעשות כבר עכשיו? 
כוח וידאו.  
כן, לגמרי. 

למה דווקא וידאו? 
כי הרשת כבר עמוסה בו והשקיעו בו המון. 
כי הוא אורז את החומר במנות קטנות
כי אפשר לבסס עליו משימות למידה נחמדות
כי הוא יכול להיות הדבר הכי יעיל ללמידה עצמאית
יותר מזה - הוידאו הוא הוא התחליף הראוי והמשודרג להקנייה המשמימה.  

איך מרימים כזאת אופרציה בצורה יעילה שתהיה מהירה מצד אחד אבל תשרת את בית הספר שנים קדימה? 


שלושה שלבים: מיפוי, השלמות, משימות

שלב א' - מיפוי 
כל צוות יכין תוכנית לימודים עם כל הסרטונים הכי טובים שמסבירים את פרקי הלימוד והמושגים השונים. 
לא חייבים להמציא את הגלגל. יש סרטונים של מט"ח, יש קאהן אקדמי, יש Brainpop, יש Pocket teacher, פלייליסטים ביוטיוב. יש גם שידורים ארוכים של משרד החינוך רק ששם צריך לברור היטב ולחלק למנות קטנות. 
שלבו בצוות תלמידים שיפרקו את הרשת וימצאו דברים מגניבים. 

כל צוות ייצור לעצמו סרטוני למידה שניתן לשלוח לתלמידים ועושים את העבודה היטב, יסדר בטבלה לפי התוכנית (ורק יבדוק שזה לא קיים כבר באתרים שונים, ואם קיים - שישווה אם מתאים או לא)

שלב ב' - השלמות 
חסרים לכם סרטונים? יש נושאים שאין עליהם דברים מספיקים? יש מקומות שההקנייה שלכם חשובה? 
קבעו עם צוות תלמידים / צוות מגמת תקשורת יום צילומים של סרטוני הקנייה לצורך למידה. 
שימו לב שחלק מהסרטונים שווה ליצור רק לאחר ביצוע שלב ג' - שלב המשימות. המשמעות היא שתדעו איזה סרטון תרצו להכין לפי משימת הלימוד. 
צרפו את הסרטונים למיפוי הקודם בנקודות הנכונות. 

שלב ג' - משימות 
עכשיו, כשיש לכם חומר וידאו על כל תוכנית הלימודים, בנו לעצמכם משימות קטנות ללימוד התוכן. אם אין לכם זמן, הכינו משימות לחודש - חודשיים הקרובים. 

איך אפשר לעשות את זה מהר? 
שני מיני האקתונים וירטואלים + יום צילומים. 

מיני האקתון 1: 4 שעות של מיפוי התוכן הקיים וסידורו בספריה בית ספרית. זה אפשרי שחבל'כם על הזמן. 
יום צילומים: השלמות / צילום במבודד בכפוף להנחיות צילום של צוות וידאו בית ספרי
מיני האקתון 2: 6 שעות של יצירת משימות למידה על סמך שיעורי הוידאו. 

כך, בריכוז של בערך 15 שעות צוותיות (לא כולל העבודה של צוותי הקמת האתר ועריכת הסרטונים) סגרתן לעצמכם עבודה של שנה שלמה. 

את שיעורי הזום השאירו לפעילויות מערבות קהל, לשיעורי דיון ויצירה משותפת. 

גם אותם שווה לקצר ולעבוד לפי יחידות זמן אחרות. 

לשאלות, תהיות ועוד רעיונות - מוזמנים בכיף לכתוב: Learning.with.tomer@gmail.com,